EDUCAÇÃO SOCIOEMOCIONAL, ESSENCIAL NO ENSINO FUNDAMENTAL: CONTRIBUINDO PARA UM PROCESSO EDUCATIVO MAIS EFICAZ

Main Article Content

Jefferson Batistella
Marta Aparecida Abraão Batistella

Abstract

In an scenario complex and interconnected world panorama, the capacity and ability to understand and manage emotions, establish empathy and make responsible decisions is crucial to improving the Educational Process, socio-emotional education has become an essential component in the context of teaching students fundamental, this research is of a basic nature, applied where a qualitative approach was adopted, a bibliographic search was carried out in the databases of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and from Google Scholar. Books, articles and published documents that address the topic were selected. The intention of this research a priori was to respond to: What are the concepts, applicability and dynamics of socio-emotional skills in the students' educational process. In short, socio-emotional education plays a fundamental role in the integral development of children in elementary school. By promoting skills such as self-awareness, self-control, empathy, relationship skills, and responsible decision-making, SEL contributes significantly to students' emotional, social, and academic well-being.

Article Details

How to Cite
BATISTELLA, J.; BATISTELLA, M. A. A. EDUCAÇÃO SOCIOEMOCIONAL, ESSENCIAL NO ENSINO FUNDAMENTAL: CONTRIBUINDO PARA UM PROCESSO EDUCATIVO MAIS EFICAZ. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 3, n. 18, 2024. DOI: 10.56166/remici.v3n18101024. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/422. Acesso em: 5 oct. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Jefferson Batistella, IFMT

Mestre em Ensino (IFMT); Graduação em Ciências Biológicas (UFMT); Especialização em Metodologia do Ensino de Biologia e Química (Faculdade Internacional de Curitiba); Especialização em Redes e Computação (IFMT); Especialização em Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia (Faculdade Futura).

Marta Aparecida Abraão Batistella, FAVENI

Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia pela FAVENI, Segunda Licenciatura em Pedagogia pela FAEL, Licenciada em Letras - Português e Espanhol pela UFMT

References

ABED, A. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de estudantes da educação básica. São Paulo: UNESCO/MEC, 2014.

AGOSTINI, C.; DAURA, F.; LAUDADIO, J. La comunidad escolar como medio para el desarrollo socio emocional de los alumnos. Un estudio de caso en la República Argentina. Estudios Pedagógicos, v. 45, n. 3, p. 31-49, 2020. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S07-18-07052019000300031&script=sci_abstract. Acessado em: Jul. 2024.

BENÍTEZ, M. C.; RAMÍREZ, L. V. Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 129–144, 2019. Disponível em:

https://revedupe.unicesmag.edu.co/index.php/EDUPE/arti-cle/view/120. Acessado em: Jul. 2024.

BRACKETT, M. A. et al. Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Learning and Individual Differences, v. 22, n. 2, p. 218-224, 2012. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608010-001214?via%3Dihub. Acessado em: Jul. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Médio. Versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalco¬mum.mec.gov.br/. Acessado em: Abr. 2024.

BRUENING, P. A história, os pilares e os objetivos da educação socioemocional. Educação pelo Brasil - Revista Educação, Pámela Bruening, ed. 207, 2018. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2018/08/01/historia-os-pilares-e-os-objetivos-da-educacao-socioem-ocional/. Acessado em: Jul. 2024.

COLLABORATIVE FOR ACADEMIC. Social, and Emotional Learning (CASEL). What is SEL? 2020. Disponível em: https://casel.org/what-is-sel/. Acessado em: Jun. 2024.

DOMITROVICH, C. E.; CORTES, R. C.; GREENBERG, M. T. Improving young children’s social and emotional competence: A randomized trial of the preschool "PATHS" curriculum. Journal of Primary Prevention, v. 28, n. 2, p. 67-91, 2007. Disponível em: https://link.springer.com/art-icle/10.1007/s10935-007-0081-0. Acessado em: Jul. 2024.

DURLAK, J. A. et al. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, v. 82, n. 1, p. 405-432, 2011. Disponível em: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x. Acessado em: Jul. 2024.

ELIAS, M. J. et al. Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. ASCD, 1997.

FÓRUM INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS. Educar para as competências do século 21. São Paulo: Comunicado de Imprensa, 2014. Disponível em: http://www.educac-aosec21.org.br/foruminternacional2014/wp-content/uploads/2014/01/comunicado-de-imprensa-f%-C3%B3rum.pdf. Acessado em: Jul. 2023.

GOLEMAN, D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. 10th Anniversary ed. New York: Bantam Books, 2005. Originalmente publicado em 1995.

GOLEMAN, D. The emotional intelligence approach to education. Educational Leadership, v. 78, n. 2, p. 18-23, 2020. Disponível em: http://dspace.vnbrims.org:13000/xmlui/bitstream/han-dle/123456789/4687/Emotional%20Intelligence.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

GONZÁLEZ, E. T. et al. El papel de las emociones en el aula de educación Infantil. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 226–244, 2020. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/8675. Acessado em: Abr. 2024.

GREENBERG, M. T. et al. Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, v. 58, n. 6-7, p. 466-474, 2003. Disponível em: https://www.academia.edu/download/49081170/Enhancing_School-Based_Prevention_and_Yo20160924-22048-1bzytxv.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

GUTIÉRREZ-TORRES, A. M.; BUITRAGO-VELANDIA, S. J. Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, v. 10, n. 24, p. 167–192, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819. Acessado em: Abr. 2024.

JENNINGS, P. A.; GREENBERG, M. T. The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, v. 79, n. 1, p. 491-525, 2009. Disponível em: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.50-0.12365/17472/jennings2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: Jul. 2024.

JOHN, O. P. et al. Competências Socioemocionais no INAF 2015: Estrutura, Histórico e Avaliação. Relatório técnico INAF 2016. São Paulo: Instituto Ayrton Senna e Instituto Paulo Montenegro, 2016.

JUSTO, A. R.; ANDRETTA, I. Competências socioemocionais de professores: avaliação de habilidades sociais educativas e regulação emocional. Revista Psicologia da Educação, v. 1, n. 50, p. 104–113, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/psie/n50/2175-3520-psie-50-104.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

MACÊDO, J. W. de L. Competências socioemocionais no serviço público: Um estudo com gerentes de atendimento do INSS. Dissertação (Curso de Mestrado em Gestão Pública e Coope-ração Internacional) - Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, p.173, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16380?locale=pt_BR. Acessado em: Abr. 2024.

MENDES, A. R. Educação emocional na escola: uma proposta possível. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil, 2016.

MISSE, J. Coleção Sentimentos e Emoções. São Paulo: Hagnos Editora, 2021.

SCHONERT-REICHL, K. A. Social and emotional learning and teachers. The Future of Children, v. 27, n. 1, p. 137-155, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1145076.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

TAYLOR, R. D. et al. Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta-analysis of follow-up effects. Child Development, v. 88, n. 4, p. 1156-1171, 2017. Disponível em: https://dpi.wi.gov/sites/default/files/imce/sspw/pdf/Tay-lor_et_al_-_FINAL_document_6_17_2017_2.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

WALDEMAR, J. O. C. et al. Impact of a combined mindfulness and social–emotional learning program on fifth graders in a Brazilian public school setting. Psychology & Neuroscience, v. 9, n. 1, p. 79, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Elizeth-Heldt/publication/2-99999569_Impact_of_a_combined_mindfulness_and_social-emotional_learning_program_on_fift-h_graders_in_a_Brazilian_public_school_setting/links/570b9e0708ae2eb94223a4e6/Impact-of-a-Combined-Mindfulness-and-Social-Emotional-Learning-Program-on-Fifth-Graders-in-a-Brazilian-Public-School-Setting.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

WEISSBERG, R. P. et al. CASEL guide effective social and emotional learning programs: Preschool and elementary school edition. Chicago, IL: CASEL, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/download/36509629/2013-casel-guide.pdf. Acessado em: Jul. 2024.

ZINS, J. E. et al. (Eds.). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say?. New York: Teachers College Press, 2004.