INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E RELAÇÕES DE ENSINO APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: A PERSPECTIVA DO ENSINO DE DESENHO

Main Article Content

Lilian Quelle Santos de Queiroz

Abstract

This study aims to discuss the relationships between Drawing teaching and the use of Assistive Technologies and software, as well as electronic devices that have been consolidating in Brazil in the last two decades. The methodology used is bibliographic review, aiming to contextualize the relevant research problem within the broader panorama of existing literature. In view of the preparation of this review, it is highlighted that the use of Artificial Intelligence in Higher Education, but specifically in the teaching of Technical Drawing and in teaching and learning relationships, in various areas of knowledge has led to questions amidst the profusion of characteristic information of contemporary society. Both the difficulties in accessing teacher training and the use of technological resources, as well as the possibility of suppression of the teaching subject, have been topics of research and studies on the use of technology and computational thinking in education. From this perspective, it is relevant to preliminarily highlight some potentialities linked to the space that Artificial Intelligence provides to higher education teachers, such as: improvement of creativity and interaction with Augmented Reality and Virtual validity, as well as problems, such as increased dependence, having in view of the use of technological resources and mistakes in correcting activities that these resources can provide, implications also imposed by this reality. Final considerations indicate that the resolution of these issues still depends on the teacher's role as mediator and main validator of the use of AI tools linked to educational technologies in the classroom, as well as the importance of continued teacher training.

Article Details

How to Cite
SANTOS DE QUEIROZ, L. Q. INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E RELAÇÕES DE ENSINO APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: A PERSPECTIVA DO ENSINO DE DESENHO. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 3, n. 14, 2024. DOI: 10.56166/remici.243v3n141570. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/366. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ALVES, C. V. de O. C.; BELLUZO, R. C. B. Competência em Informação e Inteligência Artificial: Reflexões Sobre Inter-Relações Voltadas à Construção do Conhecimento. In: ALBINO, J. P.; VALENTE, V. C. P. N. (Org.). Inteligência artificial e suas aplicações interdisciplinares. Rio de Janeiro: E-Publicar, 2023, p. 72-82. Disponível em: https://editorapublicar.com.br/ojs/in-dex.php/publicacoes/issue/view/89/96. Acessado em: Fev. 2024.

ARAÚJO, U. F. A quarta revolução educacional: a mudança de tempos, espaços e relações na escola a partir do uso de tecnologias e da inclusão social. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 12, n. esp., p. 31-48, mar. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.uni-camp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1202. Acessado em: Maio. 2019.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. Ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. (Trad.: Carlos Irineu da Costa). Rio de Janeiro: Ed. 34, 1998.

LEGROSKI, A. C. Competências Digitais Docentes. São Paulo, E-Book; PUCPRESS. 2023.

LIMA JÚNIOR, A. S. Tecnologias inteligentes e educação: currículo, hipertextual. Rio de Janeiro: Quarteto, 2005.

LIMA, I. C.; PINHEIRO, A. M.; SANTOS, F. A. O. Inteligência Artificial. Rio de Janeiro: Elsevier, Julho, 2014.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho Científico: Projetos de Pesquisa, Pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertação de mestrado, trabalho de conclusão de curso. São Paulo: Atlas, 2021.

OLIVEIRA, A. Inteligência artificial [e] Mentes digitais: a Ciência Redefinindo a Humanidade. Lisboa: Instituto Superior Técnico Press, 2018.

SANTOS, S. E. de F.; JORGE, E. M. de F.; WINKLER, I. Inteligência artificial e virtualização em ambientes virtuais de ensino e aprendizagem: desafios e perspectivas tecnológicas. ETD - Educ. Temat. Digit., Campinas, SP, v. 23, n. 1, jan./mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8656150. Acessado em: Jun. 2022.

SICHMAN, J. S. Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São. Paulo São Paulo, 35 (101); Jan-Apr 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/c4sqqrthGMS3ngdBhGWtKhh/ Acessado em: Jun. 2022.

SIMÕES, L. P.; SOUZA, J. C. F.; REIS, F. Quadro Europeu de Referência para a Competência digital: Elementos para a sua compreensão e utilização para o desenvolvimento da competência digital. Revista Multidisciplinar De Educação E Meio Ambiente, [S.l.], v. 2, n. 2. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.51189/rema/1133, 2021. Acessado em: Jun. 2022.

VALENTE, J. A. Comunicação e a Educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 141-166, 2014. Disponível em: https://www.unifeso.edu.br/revista/index.php/revistaunifesohumanasesociais/arti-cle/view/17/24. Acessado em: Jun. 2022.