O MÉTODO MONTESSORIANO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: RELATOS DE UMA EXPERIÊNCIA EDUCATIVA EM ESPAÇOS ESTRUTURADOS E O APRENDIZADO DA AUTONOMIA
Main Article Content
Abstract
This study presents an investigation into structured spaces in Early Childhood Education and how these can be designed to promote children's learning and autonomy, based on a teaching experience carried out in 2022, in a school in the city of Santa Maria/RS, which uses the Montessori method (2020-2021). In a qualitative approach, of the bibliographical research type, a bibliographical reference is constructed based on the studies of Maria Montessori and the methods covered in the classroom by the author. The importance of this research is highlighted in understanding children's teaching-learning processes, providing autonomy and arranging their periods throughout their lives.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BARBOSA, M. C. S. Práticas cotidianas na Educação Infantil: Bases para a Reflexão sobre as Orientações Curriculares. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO Secretaria de Educação Básica Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acessado em: Jan. 2023.
DAVIES, S. A criança Montessori: Guia para educar crianças curiosas e responsáveis. São Paulo: nVersos, 2022.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, I. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
MONTESSORI, M. II bambino in famiglia (A criança em família). Milano: ed. Garzanti Elefanti, 2020.
MONTESSORI, M. A mente da criança: Mente absorvente. Holanda: Pierson Publishing, 1952.
PIRODDI, C. Laboratório Montessori de emoções. São Paulo: Todo livro, 2020.
THE MONTESSORI FOUNDATION. 2021. Disponível em: metodomontessoriano.com. Acessado em: Abr. 2021.