THE CHALLENGES OF TEACHERS, FAMILY AND SCHOOLS FACING THE NEW EDUCATION SYSTEM

Main Article Content

Aparecida Gusmão Bartolini

Abstract

The theme portrays the difficulties that the teacher faced in the teaching-learning process in the face of the new education system with numerous problems causing every day that passes a race against time so that the teacher can take the learning that resignifies teaching through a teamwork that is capable of transforming and modifying the molds of education in the midst of problem situations during the pandemic by observing the teacher's practice in the midst of the difficulties presented during the pandemic. The research is based on a qualitative approach, in order to understand ICT's for the school's didactic-pedagogical process in the pandemic period where educational institutions had to seek ways to promote meaningful learning and the improvement of education performance indicators as a whole, where the inclusion of technological devices aims to provide the student with protagonism in their construction of knowledge, making the teacher capable of analyzing and observing educational actions, directing the family and the school to seek solutions in the face of problem situations with professionalism, cordiality and respect for the differences and difficulties encountered.

Article Details

How to Cite
BARTOLINI, A. G. THE CHALLENGES OF TEACHERS, FAMILY AND SCHOOLS FACING THE NEW EDUCATION SYSTEM. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 3, n. 18, 2024. DOI: 10.56166/remici.v3n18111126. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/401. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ARAÚJO, R. S. de. Contribuições da Metodologia WebQuest no Processo de letramento dos alunos nas séries iniciais no Ensino Fundamental. In: MERCADO, L. P. L. (Org.). Vivências com Aprendizagem na Internet. Maceió: Edufal, 2005.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BARBOUR, R. Grupos Focais. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. (2017). Lei nº 13.415, de 2017. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acessado em: Abr. 2022.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996 . Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. 2022. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/pratic-as/caderno-de-praticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacao-no-contexto-escolar-possibilidades?highlight=WyJocSJd. Acessado em: Abr. 2022.

CARNEIRO, A. P.; FIGUEIREDO, I. S. de S.; LADEIRA, T. A. A importância das tecnologias digitais na Educação e seus desafios. 2020. Disponível em: https://educacaopublica.ceci-erj.edu.br/artigos/20/35/joseph-a-importancia-das-tecnologias-digitais-na-educacao-e-seus-desafios-a-educacao-na-era-da-informacao-e-da-cibercultura. Acessado em: Abr. 2022.

CARMO, J. G. B. do. Novas tecnologias na educação. Santa Luzia – MG: Kindle, 2017.

CERVO, A. L. Metodologia científica. São Paulo, SP: Person Prentice Hall, 2007.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. São Paulo, SP: Cortez, 1998.

CHAVES, E. Tecnologia na educação. 2004. Disponível em: http://chaves.com.br/TEXTSE-LF/EDTECH/tecned2.htm. Acessado em: Abr. 2022.

COSTA JR. H. L. Tempos Digitais: Ensinando e Aprendendo com Tecnologia. Porto Velho – RO. Edufro - Editora da Universidade Federal de Rondônia. Kindle, 2013.

DULTRA, K. Como a BNCC prevê o uso das tecnologias na sua disciplina?. 2018. Disponível em: https://redes.moderna.com.br/2018/08/07/bncc-tecnologias-disciplina/. Acessado em: Abr. 2022.

FERNANDES, A. C. et al. Educação e tecnologias digitais: conceitos, práticas e reflexões. São Paulo, SP: RIAC. Kindle, 2020.

FUNIBER. Metodologia da Pesquisa Científica. Espanha: Fundação Universitária Iberoamericana, 2020.

FLICK, U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

GATTI, B. A. Grupo Focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília, DF: Líber Livro Editora, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2007.

GIROUX, H. Os Professores com Intelectuais Transformadores. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

KENSKI, V. M. Avaliação da aprendizagem. In: VEIGA, I. P. de A. (Org.). Repensando a Didática. 10. ed. Campinas: Papirus, 1995.

KENSKI, V. M. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. nº 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado em: Maio. 2022.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1991.

VEIGA, I. P. de A. (Org.). Repensando a Didática. 10 ed. Campinas: Papirus, 1995.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, para quê?. 5 Ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LEFEHLD, N. A. S.; BARROS, A. J. P. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1991.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Ciências da Educação, n. 8, 2009, p. 7-22.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 1992.

MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 09-29.

NASCIMENTO, R. C. R. do.; SILVA, D. P. S. e. As tecnologias digitais no ensino das artes visuais. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68052. Acessado em: Abr. 2022.

NICARETTA, E. I. Problematizando Educação, Matemática (s) e tecnologias numa prática pedagógica no Ensino Fundamental. 149 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas), Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, RS, 2013. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/items/e86305a0-7a2a-4e86-a12e-e6073201686b/full. Acessado em: Abr. 2022.

NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal: Dom Quixote, 2002.

OLIVEIRA, G. S. et al. Grupo Focal: uma técnica de coleta de dados numa investigação qualitativa. Cadernos da Fucamp, UNIFUCAMP, Monte Carmelo, MG, v. 19, n. 41, p. 1-13, out. 2020. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2208. Acessado em: Abr. 2022.

SAMORA, J. H.; GONZALEZ. Tecnologia Educativa e países em desenvolvimento. In: OLIVEIRA, J. B. A. (Org.). Perspectivas da Tecnologia Educacional. São Paulo: Pioneira, 1977.

SANTOS. I. Tecnologias digitais no ensino de arte: reflexões sobre arte digital e arte política na contemporaneidade. UFG. 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/48.pdf. Acessado em: Maio. 2022.

SILVA, G. Os benefícios das novas tecnologias na educação. 2020. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/noticias/os-beneficios-das-novas-tecnologias-na-ed-ucacao. Acessado em: Jul. 2024.

SILVA, J. P. da.; PELAIS, R. de S. A importância da arte na educação infantil. Anais do Encontro Nacional de Ensino, Pesquisa e Extensão – ENEPE. Presidente Prudente, ISSN: 1677-6321. 2019. Disponível em: https://www.unoeste.br/encontros/2023/xxviiienepe/anaisatual. Acessado em: Ago. 2022.

SOUSA. L. A história da educação no Brasil. Educação Escola, 2022. Disponível em https://escolaeducacao.com.br/historia-da-educacao-no-brasil/. Acessado em: Ago. 2022.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, F. J. Visão analítica da informática na educação no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação. Florianópolis, ISSN: 1414-5685, v. 1, n. 1, jan. 1997. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.p-hp/rbie/article/view/2324. Acessado em Set. 2022.

VIDAL, A. S.; MIGUEL, J. R. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. Revista Id on Line, vol. 14, n. 50, p. 366-379. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2443. Acessado em: Set. 2022.

ZAMPERETTI, M. P. Artes visuais e ensino remoto: paroxismo nas interações em tempos de pandemia. Palíndromo, vol. 13, n. 29, p. 37-53. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.59-65/2175234613292021037. Acessado em: Set. 2022.