The renaissance of education a return to classical education?

Main Article Content

Hélio Erikson Fontes de Sousa
Jully Silva de Melo Fontes

Abstract

It is a fact that education presents a mismatch not only in Brazil, but all over the world. What is currently perceived are disinterested and aggressive students along with teachers who are unmotivated with the teaching-learning process and many of these are unprepared to deal with educational issues and the profile of students. Classical education used as a teaching tool in the Middle Ages, based on the trivium and quadrivium, represented an important step towards the formation of great technologists, scientists, geniuses and polymaths. The eloquence of the Liberal Arts in the teaching-learning process ensured the learning of complex sciences mainly due to the presence of language and grammar in all levels of teaching. In the quest to reverse the current scenario, researchers and those responsible for education have sought numerous proposals for the teaching-learning process to become more effective, avoiding the formation of so-called “functional illiterates”. Some researchers in the area of ​​education have sought to understand the classical education of the “liberal arts” to return to the ideas and way of teaching. In history, the use of the trivium and quadrivium as teaching models were used satisfactorily, with significant results. In view of the gaps that are present in modern education, this study intends to revisit the classical education model and envision a rebirth of education. The study was carried out using the literature review method. Through the search in scientific databases, which aims to gather scientific knowledge, previously produced on the subject investigated.

Article Details

How to Cite
SOUSA, H. E. F. de; FONTES, J. S. de M. The renaissance of education: a return to classical education?. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11265. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/239. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ADLER, M. J. Como falar, como ouvir. ed. São Paulo: É Realizações, 2014.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA 2021. Edição 2021: Editora Moderna LTDA., pag. 1-188, 2021. Disponível em: <https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/07/Anuario_21final.pdf>. Acesso em: 8 de agosto de 2023.

BLUEDORN, H.; BLUEDORN, L. Ensinando o Trivium: Estilo clássico de ministrar a educação cristã em casa. Brasília, DF: Editora Monergismo, 2016.

BUIN, E. A gramática a serviço do desenvolvimento da escrita. Rev. Brasileira de Lingüística Aplicada, Belo Horizonte, MG, v. 4, n. 1, jan. 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/RGzFRbTHgJfQ85yWmTjK7Js/?lang=pt> Acesso em: Out. 2023.

DIAS, E.; PINTO, F. C. F. Educação e sociedade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Belo Horizonte, MG, v. 27, n. 104, p. 449-454, jul. 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ensaio/a/MGwkqfpsmJsgjDcWdqhZFks/>. Acesso em: Out. 2023.

DURKHEIM, E. A evolução pedagógica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

MCLUHAN, M. O Trivium Clássico: O Lugar de Thomas Nashe no Ensino de Seu Tempo. ed. São Paulo: É Realizações, 2012.

MENDONÇA, W. P. A eficácia do trivium e do quadrivium como métodos de ensino utilizados na idade média. e-RAC, Uberlandia – MG, v. 6, n. 1, jan. 2018. Disponível em: <http://www.adsunix.unitri.edu.br/erac/index.php/e-rac/article/view/1209>. Acesso em: Out. 2023.

MESQUITA, F. A. Entre cinzas frias e horas ardentes: um olhar sobre a educação jurídica através de experiências pedagógicas participativas na disciplina de hermenêutica jurídica da UFPE. 2020. p.1-84. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito). Universidade Federal de Pernambuco, UFRPE. Recife, PE, 2020. Disponivel em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39220?locale=en. Acesso em: ago. 2023.

NASSER, J. M. “O Trivium”. Youtube, 28 de novembro de 2012. 54 min. Disponivel em: <https://www.youtube.com/watch?v=z5oweyY_DrE>. Acesso em: ago, 2023.

PERINI, M. A. Gramática descritiva do português brasileiro. São Paulo, SP: Editora Vozes Ltda, 2017.

SAYERS, D. L. The lost tools of learning: paper apresentado em um curso de férias sobre educação, Oxford, 1947 / by Dorothy L. Sayers. Methuen, London: 1948. Disponível em: <https://www.gbt.org/text/sayers.html>. Acesso em: 11 agosto 2023.

SILVA JÚNIOR, M. S. F. S.; SOUSA, A. K. S.; ROCHA, S. S. M. O método de educação clássica e os paradigmas do modelo educacional brasileiro. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO MEIO NORTE DO BRASIL, n. 1, 2020. Timon, MA. Anais. Timon, MA: Editora UEMA, 2020. p. 1-19. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Mauricio-Sergio/publication/351346480_O_METODO_DE_EDUCACAO_CLASSICA_E_OS_PARADIGMAS_DO_MODELO_EDUCACIONAL_BRASILEIRO/links/609281b6458515d315f79a9f/O-METODO-DE-EDUCACAO-CLASSICA-E-OS-PARADIGMAS-DO-MODELO-EDUCACIONAL-BRASILEIRO.pdf>. Acesso em: ago, 2023.

SILVA, P. Análise sociológica da relação escola-família: um roteiro sobre o caso português. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Portugual, v. 20, mai., 2010. Disponivel em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/2299. Acesso em: ago, 2023.

SIQUEIRA, I. S.; BEZERRA, G. G.; GUAZZELLI, T. Estágio Supervisionado e Práticas de Oralidade, Leitura e Escrita no Ensino Fundamental. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 31, n. 111, p. 563-583, 2010, abr.-jun, 2010. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/es/a/M8vTzWQxqKQCFknKbBZ5bsS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: ago, 2023.

WILSON, D.; CALLIHAN, W.; JONES, D. Educação clássica e educação domiciliar. Brasília, DF: Editora Monergismo, 2017.