THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION: A LITERATURE REVIEW

Main Article Content

Micaela Coral Aguiar
Fabiano Sales de Aguiar

Abstract

This work aimed to review the existing literature on the inclusion of deaf students in Higher Education, analyzing public policies and educational practices adopted by Higher Education Institutions (HEIs) in Brazil. The literature review shows that, despite the advances made by the deaf community in the struggle for educational inclusion, there are still many challenges to be faced, such as the lack of qualification of teachers to work with the deaf and the lack of accessibility offered by HEIs. In addition, it is necessary that public policies are more effective and that there is a joint effort between HEIs and the deaf community to promote an inclusive and quality education for all students. The inclusion of deaf people in higher education is a significant and challenging issue. Despite advances in promoting inclusive education, there are still challenges that must be overcome to ensure that students have equal access to higher education. A collaborative approach involving educators, administrators, inclusion professionals, students with disabilities and their communities is needed to overcome these challenges. To promote inclusion in higher education, it is crucial to create effective inclusion policies, being aware of the needs of deaf students and providing adequate resources are essential steps to overcome challenges and promote inclusion in higher education.

Article Details

How to Cite
AGUIAR, M. C.; AGUIAR, F. S. de. THE INCLUSION OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION: A LITERATURE REVIEW. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11770. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/227. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ARAÚJO, S.V. Cultura surda em diálogo com a onomástica: registro em libras e análise de sinais-nome de funcionários da UNIR/CGM. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Campus Jorge Vassilakis de Guajará-Mirim, Guajará-Mirim, 2023. Disponível em: https://ri.unir.br/jspui/handle/123456789/4565 Acesso em: 14 fev. 2023.

CRUZ, S. R.; CASTRO ARAUJO, D. A. A história da educação de alunos com surdez: ampliação de possibilidades? Revista Educação Especial, v. 29, n. 55, p. 373–384, 2016. DOI: 10.5902/1984686X18832. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/18832. Acesso em: 21 fev. 2023.

ESDRAS, D; GALASSO, B. Panorama da educação de surdos no Brasil: ensino superior. Instituto Nacional de Educação de Surdos (org.) — Rio de Janeiro: INES, 2017.

GAVALDÃO, N. Acessibilidade a estudantes surdos na educação superior: análise de professores sobre o contexto pedagógico. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”, Marília/SP, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/149821 Acesso em: 02 fev. 2023.

GOMES, C. R. Educação inclusiva de estudantes universitários surdos: uma análise a partir da trajetória escolar. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Universidade de Sergipe, São Cristóvão, 2017. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5933 Acesso em: 27 Mar. 2023.

LACERDA, C. B F. surdos. A inclusão escolar de alunos: o que dizem os alunos, professores e intérpretes sobre essa experiência. Caderno Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 163-184, mai.-ago. 2006. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-436802. Acesso em: 27 fev. 2023.

QUADROS, R. M; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTOS, M. A; NASCIMENTO, É. F. A inclusão do aluno surdo no ensino superior: experiência na universidade federal do acre. Anais III CINTEDI. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/44283. Acesso em: 8 fev. 2023.

SILVA, E. M. S. O processo de inclusão: objetivação e ancoragem do primeiro aluno surdo numa instituição de ensino superior. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017. Disponível em: https://tede2.pucgoias.edu.br/handle/tede/3745 Acesso em: 02 fev. 2023.

STREIECHEN, E.M. Abordagens metodológicas para a educação de surdos (E-book). NEAD/UAB/UNICENTRO, Guarapuava, 2020.

TEIXEIRA, E. R.; BENTO, N. A. O acesso do estudante surdo em Instituições Federais de Ensino Superior no município de Salvador: o caso da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Revista Educação Especial, v. 32, p. e 98/ 1–25, 2019. DOI: 10.5902/1984686X38499. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/38499. Acesso em: 12 fev. 2023