EDUCAÇÃO SOCIOAMBIENTAL: PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES DA EJA EM INSTITUIÇÃO DE ENSINO FEDERAL
Main Article Content
Abstract
Enabling understanding of environmental issues today can be an important educational activity. Subjects involving this theme need to be expanded to all audiences, especially those in youth and adult education (EJA), in order to better contextualize and disseminate in students a more critical and participatory conception of the issues that interfere with everyone's quality of life. . Thus, this work aimed to identify the interest and knowledge of EJA students on environmental issues at home and at school. The research was an exploratory study, of the action-research and bibliographic type, with a descriptive character and a qualitative approach. It was developed with students from EJA, a technical course in administration, and consisted of applying a questionnaire via Google Forms that consisted of 30 questions involving social issues, environmental actions, knowledge about environmental education and participation of the institution for student interaction in the theme. Respondents were mostly women and aged between 18 and 25 years. Of the survey participants, 74% prioritize means that reduce the accumulation of garbage, pollution and the abusive use of natural resources; 84% consider it necessary to discuss environmental education and; for the school environment, it was noticeable that the environmental theme was expanded and the students were included in local projects, which could be worked on in an interdisciplinary way. In view of this, it became necessary to understand the perception of the environmental theme for the EJA public and thus enable attitudes with more sustainable and conscious actions in the home and school environment.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ABREU, A. C. S. et al. Educação de jovens e adultos: caderno pedagógico. Florianópolis: Santa Catarina, 2014.
ALBUQUERQUE, M. J. F. C. Educação ambiental e eja: percepção dos alunos sobre o ambiente. Revista educação ambiental em ação. Rio Grande do Sul, Número 42, Set. 2018. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1402. Acessado em: Jun. 2023.
AMARAL, R. et al. Consumo consciente por meio da educação ambiental na escola. Revista Ensino de Geografia. Recife, Número 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/244511/34844. Acessado em: Jun. 2023.
BECK, U. The metamorphosis of the world: How climate change is transforming our concept of the world. Cambridge: Polity Press, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira- INEP. 2020. Diário oficial da união: Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/matriculas-na-educacao-de-jovens-e-adultos-caem-33-milhoes-de-estudantes-na-eja-em-2019. Acessado em: Maio. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado em: Jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Integração da Educação Profissional Técnica de Nível Médio ao Ensino Médio na Modalidade de Jovens e Adultos – PROEJA. Diário oficial da união: Documento Base. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL. Política Nacional da Educação Ambiental. Lei no 9.795/1999. Brasília, DF, 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm#:~:text=L9795&text=LEI%20No%209.795%2C%20DE%2027%20DE%20ABRIL%20DE%201999.&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20educa%C3%A7%C3%A3o%20ambiental,Ambiental%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acessado em: Mai. 2023.
CORRÊA, G. C. G.; CAMPOS, I. C. P.; ALMAGRO, R. C. Pesquisa-ação: uma abordagem prática de pesquisa qualitativa. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, Número 1, Jan. 2018. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/60. Acessado em: Mai. 2023.
CRFB (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário oficial da união: Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acessado em: Jun. 2023.
FANTIN, M. E; OLIVEIRA, E. Educação Ambiental, Saúde e qualidade de vida. Curitiba: Intersaberes, 2014.
FAVERO, R. Protagonismo da criança na apropriação do espaço escolar da educação infantil. 2017, 64f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, 2017. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1805. Acessado em: Mai. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. In: Identidades da educação ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Org.). Ministério do Meio Ambiente, Brasília, 2004, p. 25-34.
LOZADA, G.; NUNES, K. S. Metodologia científica: Revisão técnica. Porto Alegre: SAGAH, 2018.
MACHADO, I. L. O.; GARRAFA, V. Proteção ao meio ambiente e às gerações futuras: desdobramentos e reflexões bioéticas. Saude debate. Rio de Janeiro, v. 44, n. 124, p. 263-274, jan-mar 2020. Disponível em: doi: 10.1590/0103-1104202012419. Acessado em: Jun. 2023.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 1996.
OLIVEIRA, N. C. R.; OLIVEIRA, F. C. S.; CARVALHO, D. B. Educação ambiental e mudanças climáticas: análise do Programa Escolas Sustentáveis. Ciência & Educação. Bauru, v. 27, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320210068. Acessado em: Jun. 2023.
OLIVEIRA, V. M.; SANTOS, M. E. P. A prática da educação ambiental no ensino de jovens e adultos (EJA). 2009. Disponível em: http://www.eventosufrpe.com.br/jepex2009/cd/resumos/R0020-1.pdf. Acessado em: Jun. 2023.
SINPRO. Sindicato dos Professores do Distrito Federal. 2023. Educação de jovens e adultos: categoria em descenso. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/eja-categoria-em-descenso/#:~:text=Esses%20dados%20indicam%20que%20a,m%C3%A9dio%20migraram%20para%20a%20EJA. Acessado em: Jun. 2023.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa Ação. São Paulo: Cortez, 1986.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.