DA ANÁLISE MICROSCÓPICA PARA AS VITRINES DE UM MUSEU: A FORMAÇÃO DO PATRIMÔNIO CULTURAL DAS CIÊNCIAS NAS DEPENDÊNCIAS DA ESCOLA DE MINAS DE OURO PRETO

Main Article Content

Carlos Augusto Ribeiro Jotta

Abstract

This work has as its main field of study the Cultural Heritage of Science and Technology and aims to study the trajectory of the scientific collections present in the Museum of Science and Technique of the School of Mines of the Federal University of Ouro Preto (EMOP). The set of objects that make up part of this collection comes from the process of formation and consolidation of the Escola de Minas de Ouro Preto, inaugurated by Claude Henri Gorceix, in 1876. It was decided to initially bring in this work the formation and institutionalization of the largest collection cataloged at the School of Mines of the Federal University of Ouro Preto: the mineralogy collection. In the development of this work, the course of the Escola de Minas de Ouro Preto, its foundation and relationship with the first musealization process institutionally detected in the 1930s was considered. Subsequently, the formation and expansion of the collection, which gave rise to to the Museum of Science and Technique of the UFOP School of Mines, in 1997. In this context, an attempt was made to cross-reference information between the objects that make up the collection with the documentation found in the process of research and survey of sources. It can be observed that the formation of scientific collections at EMOP contributed to the teaching of engineering in higher education in Brazil and consequently to the recognition of these objects as a cultural asset.

Article Details

How to Cite
JOTTA, C. A. R. . DA ANÁLISE MICROSCÓPICA PARA AS VITRINES DE UM MUSEU: A FORMAÇÃO DO PATRIMÔNIO CULTURAL DAS CIÊNCIAS NAS DEPENDÊNCIAS DA ESCOLA DE MINAS DE OURO PRETO. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 2, 2023. DOI: 10.56166/remici.2023.5.v2n2.6.14. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/61. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ALBERTI, S. Objects and the museums. Isis, v. 96, p.559-571, 2005. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.1086/498593 > Acessado em: Ago, 2022.

BRENNI, P. Trinta anos de atividades. Instrumentos científicos de interesse histórico. In: ANDRADE, A. M. R. de (Org.). Caminho para as estrelas: reflexões em um museu. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências Afins, 2007.

BRULON, B. Re-interpretando os objetos de museu: da classificação ao devir. Transinformação, v. 28, n.1, p.107-114, 2016. Disponível em: tps://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-37862016000100107&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 4 out. 2020.

CARVALHO, J. M. A Escola de Minas de Ouro Preto: o peso da glória. Belo Horizonte: Centro Edelstein, 1974.

DAUBRÉE, A. [Carta]. Destinatário: Dom Pedro II. Paris, 16 de outubro de 1875. Arquivo do Museu Imperial – Petrópolis

DAUBRÉE, A. [Carta]. Destinatário: Dom Pedro II. Paris, 9 de julho de 1875. Arquivo do Museu Imperial – Petrópolis.

FINDLEN, P. Introduction. In: FINDLEN, P. Possessing nature: museums, collecting, and scientific culture in early modern Italy. Berkeley: University of California Press, 1995.

FIGUEIRÔA, S. F. de M. A formação das ciências geológicas no Brasil: uma história social e institucional. São Paulo: HUCITEC, 1997. v. 1.

FIGUEIRÔA, S. Geological surveys in the tropics: the brazilian experience (1875-1934). Earth Sciences History, v.26, n.1, p.151–171, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.17704/eshi.26.1.l8hx2723w881380r. Acesso em:17/08/2020

GIL, F. B.; LOURENÇO, M. Que ganhamos hoje em levar os nossos alunos a um museu. Comunicar Ciência, Ministério da Educação – Departamento do Ensino Básico, Lisboa, v. 1, n. 3, p. 4 – 5, 1999. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/32638/1/TeseFinalTexto_JoseAntonioFreitasCampos.pdf. Acessado em: Ago, 2022.

GIL, F. B.; LOURENÇO, M. Que cultura científica para o séc. XXI? O papel dos museus de ciência e tecnologia. In: MELLIZO, J. B. (Ed.) Red-Pop 10 años. Reflexiones y realidades. Bogotá: RED-POP, 2001.

GORCEIX, C. H. Organização de uma Escola de Minas na Província de Minas Geraes. Relatório apresentado no Rio de Janeiro em setembro de 1875. In: Annaes da Escola de Minas de Ouro Preto, n. 8 p. 32-59. Disponível em: <http://bndigital.bn.br/acervo-digital/annaes-escola-minas-ouro-preto/717703>. Acessado em: Ago, 2022.

GORCEIX, H. Cartas de Henri Gorceix a D. Pedro II. História da Historiografia. International Journal of Theory and History of Historiography, v. 3, n. 4, p. 374-388, 28 jun. 2010. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/150 . Acessado em: Ago, 2022.

GORCEIX, H. [Carta]. Destinatário: D. Pedro II. Ouro Preto, 19 de maio de 1876. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/150. Acessado em: Ago, 2022.

GORCEIX, H. Relatório ao Ministro do Império 1877. In. BRASIL. Ministério do Império. Ministro Antonio da Costa Pinto Silva. Relatório do Anno 1876 apresentado à Assemblea Geral Legislativa na 2ª Sessão da 16ª Legislatura. Publicado em 1877. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/720968/per720968_1876_00001.pdf. Acessado em: Ago, 2022.

GORCEIX, C. H. Cartas (1.30, 1.31, 1.33 e 1.34) de Henri Gorceix a D. Pedro II. Apud: LIMA, Margarida Rosa de. D. Pedro II e Gorceix: a fundação da Escola deMinas de Ouro Preto (Anexo). Ouro Preto: Fundação Gorceix, 1977.

GUTHE, A. K. The role of a university museum. Curator, v.9, n.2, p.103-105, jun. 1966. Disponível em: https://themuseumreviewjournal.wordpress.com/2016/12/12/vol1no1kozak/. Acessado em Jun, 2021

LIMA, M. R. de. Dom Pedro II e Gorceix: a fundação da Escola de Minas de Ouro Preto. Ouro Preto: Fundação Gorceix, 1977.

LUGLI, A. Naturalia et Mirabilia. Il collezionismo enciclopedico nelle Wunderkamern d'Europa, Milão, Mazzotta, 1990 [1.ª ed. 1983]

McDONALD, S. A companion to museum studies. Ed. John Wiley & Sons, 2011

PINHEIRO FILHO, A. et al. A Escola de Minas de Ouro Preto 1876 — 1976 1° Centenário, v.1, Ouro Preto: Gráfica UFOP, 1976.

POMIAM, K. Coleção. In: Encyclopedia Einaudi, v.1, Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1984.

STANBURY, P. University Museums and Collections. In: Museum Internacional. Paris: UNESCO, 2000.

SCHWARTZMAN, S. Um espaço para ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. Brasília: MCT, 2001 .276p.