ENVIRONMENTAL PRACTICES IN SCIENCE TEACHING: THE USE OF RECYCLABLE MATERIALS AS ALTERNATIVE EQUIPMENT

Main Article Content

Luciana Bastos Almeida
Luciene Bastos Pinheiro de Almeida
Lucilene Pinheiro Silva
Helilma de Andréa Pinheiro
Eleilde de Sousa Oliveira

Abstract

Issues involving environmental issues are increasingly in evidence, therefore, it becomes relevant in the context of Science teaching, aiming at raising awareness among students regarding the rational use of natural resources. In this sense, the present work carried out a study on environmental practices in Science teaching, using experiments with recyclable materials. The research took place through an online questionnaire with Science teachers from the city of Penalva - MA, with questions directed to the methodologies used in the classroom by the interviewees, the inclusion of environmental education content in Science classes. The results indicated that the lack of materials in schools is seen as the greatest difficulty for teachers to work with practical classes. The research conjectures about the challenge of bringing environmental issues to the classroom, making it necessary to search for differentiated methodologies that facilitate the teaching-learning process.

Article Details

How to Cite
ALMEIDA, L. B.; ALMEIDA, . L. B. P. de; SILVA, L. P.; PINHEIRO, H. de A.; OLIVEIRA, E. de S. ENVIRONMENTAL PRACTICES IN SCIENCE TEACHING:: THE USE OF RECYCLABLE MATERIALS AS ALTERNATIVE EQUIPMENT. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11164. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/267. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ALMEIDA, E. C. S. et al. Contextualização do Ensino de Química: Motivando alunos de Ensino Médio. In: X ENCONTRO DE EXTENSÃO, 10, 2008, João Pessoa, PB (Anais, 4CCENDQPEX01). João Pessoa: UFPB-PRAC, 2008. 1-9. Disponível em: <http://www.prac.ufpb.br/anais/xenex_xienid/x_enex/ANAIS/Area4/4CCENDQPEX01.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

BARTZIK, F.; ZANDER, L. D. A importância das aulas práticas de ciências no ensino fundamental. Revista Arquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, p. 31-38, 2016. Disponível em: <https://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2016v4n8p31>. Acessado em: Out. 2023.

BRABO, J. C. Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 1-9, 2018. Disponível em: < https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5898/4764>. Acessado em: Out. 2023.

DEWEY, J. Como pensamos. 1 ed. Rio de Janeiro: Ed. Nacional, 1965.

EFFTING, T. R. Educação ambiental nas escolas públicas: realidade e desafios. 2007. 78p. Monografia (Especialização em Planejamento para o desenvolvimento sustentável) - Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, 2007. Disponível em: <https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/autoresind/EducacaoAmbientalNasEscolasPublicasRealidadeEDesafios.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

FERNANDES, M. A. Educação ambiental no ensino básico: prática necessária para o desenvolvimento sustentável. Ciência e Sustentabilidade, v. 2, n. 1, p. 199 - 216, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/cienciasustentabilidade/article/view/72/86>. Acessado em: Out. 2023.

FERREIRA, J. E.; PEREIRA, S. G.; BORGES, D. C. S. A Importância da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Educação e Cultura, v. 1, n. 7, p. 14-119, 2013. Disponível em: <https://periodicos.cesg.edu.br/index.php/educacaoecultura>. Acessado em: Out. 2023.

FERREIRA, L. C. et al. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revbea, v. 14, n. 2, p. 201-214, 2019. Disponível em: < https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2678/1639>. Acessado em: Out. 2023.

LEMES, C. M. et al. A teoria e a prática na formação de professores: desafios e dilemas. In: IV Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 4, 2011, Goiânia (Anais, CO 458-1148-1-SM). Goiânia: Cepedgoias, 2011. 1-19 Disponível em: <https://cepedgoias.com.br/edipe/ivedipe/pdfs/didatica/co/CO%20458-1148-1-SM%5B1%5D.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

MACEDO, S. S. et al. Uso de material reciclado para a construção de material didático no ensino da matemática. Research, Society and Development, v. 8, n. 3, p. e4883756, 2019. Disponível em: < https://www.redalyc.org/journal/5606/560662194048/560662194048.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

MACENO, N. G.; GUIMARÃES, O. M. A inovação na área de educação Química. Química Nova na Escola, v. 35, n. 1, p.48-56, 2013. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_1/08-PE-91-11.pdf. Acessado em: Out. 2023.

MATOS, C. X.; DA SILVA, M. H.; VICENTE, K. B. Prática docente e materiais didáticos na sala de aula. Revista Panorâmica, v. 33, n. 313, p. 2238-9210, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1328. Acessado em: Out. 2023.

MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 2011. Disponível em: < https://www.bibliotecaagptea.org.br/administracao/educacao/artigos/A%20IMPORTANCIA%20DA%20EDUCACAO%20AMBIENTAL%20NA%20ESCOLA%20NAS%20SERIES%20INICIAIS.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: As abordagens do processo. 1 ed. São Paulo: EPU, 1986.

MOLLERI, C.; SPULDARO, S. C.; PEREIRA, Y. C. C. Transpondo os muros da escola: a importância das unidades de conservação para a vivência da educação ambiental. Enciclopédia Biosfera, v. 7, n. 12, p.150-158, 2011. Disponível em: <https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/4285>. Acessado em: Out. 2023.

NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. de. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, v. 10, n. 39, p. 225-249, 2010. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728>. Acessado em: Out. 2023.

OLIVEIRA, J. R. S. A Perspectiva Sócio-histórica de Vygotsky e suas Relações com a Prática da Experimentação no Ensino de Química. Alexandria, v. 3, n. 3, p. 25-45, 2010. Disponível em: < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6170770>. Acessado em: Out. 2023.

PEREIRA, G. M.; SANTOS, A. S.; CRUZ, M. F. S. J. Aplicação de metodologias diferenciadas no ensino de Ciências, Matemática e Química: da Educação Básica ao Ensino Superior. Revista Educação Pública, v. 23, n. 15, 2023. Disponível em: < https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/15/aplicacao-de-metodologias-diferenciadas-no-ensino-de-ciencias-matematica-e-quimica-da-educacao-basica-ao-ensino-superior>. Acessado em: Out. 2023.

PIEVE, M. G. P. Desafios do contemporâneo e a formação de professores. Revista do Seminário de Educação de Cruz Alta-RS, v. 6, n. 1, p. 30-35, 2019. Disponível em: < http://www.exatasnaweb.com.br/revista/index.php/anais/article/view/263>. Acessado em: Out. 2023.

PRADO, G. F. Metodologias Ativas no Ensino de Ciências: Um estudo das relações sociais e psicológicas que influenciam a aprendizagem. 2019. 369p. Tese (Doutorado Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista. Bauru, São Paulo, 2019. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/cb88df04-3360-4062-8c3b-8d6a075121e6/content>. Acessado em: Out. 2023.

RAMOS, M. et al. Técnicas de análise e visualização com grafos na Psicologia: utilização do NodeXL. Research, Society and Development, v. 9, n.8, p. e608985759, 2020. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/343220159_Tecnicas_de_analise_e_visualizacao_com_grafos_na_Psicologia_utilizacao_do_NodeXL>. Acessado em: Out. 2023.

SANTIAGO, E. H. B. Avaliação: Teoria & Prática - Um Repensar da Ação Docente. Web Artigos, 2009. Disponível em: <https://www.webartigos.com/artigos/avaliacao-teoria-amp-pratica-um-repensar-da-acao-docente/14905>. Acesso em: 25 abr. 2023.

SBQ. Sociedade Brasileira de Química. A Química perto de você. Experimentos de baixo custo para a sala de aula do Ensino Fundamental e Médio. 1 ed. São Paulo: SBQ, 2010.

SCHNEIDER, E. M.; FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J. C. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017. Disponível em: < https://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/157>. Acessado em: Out. 2023.

SILVÉRIO, J. Atividades experimentais em sala de aula para o ensino da química: Percepção alunos e professor. 2012. 50p. Monografia (Bacharelado em Química) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pato Branco, Paraná, 2012. Disponível em: <http://repositorio.utfpr.edu.br:8080/jspui/bitstream/1/14821/2/PB_COQUI_2012_1_07.PDF>. Acessado em: Out. 2023.

SOUZA, A. C. A experimentação no ensino de ciências: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. 2013. 33p. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, Paraná, 2013. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20786/2/MD_EDUMTE_II_2012_20.pdf>. Acessado em: Out. 2023.

TEIXEIRA, D. M. C. Jogos didáticos: uma proposta didática na reutilização de materiais reciclados no ambiente escolar para o ensino de ciências. 2011. 54p. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, Paraná, 2011. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21962/2/MD_ENSCIE_II_2011_65.pdf>. Acessado em: Out. 2023.