EXPERIÊNCIAS COM O USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
Main Article Content
Abstract
This text refers to an experience report, inspired by the experiences of this teacher between the years 2021 and 2023 in the use of active methodologies for teaching Natural Sciences in a Pedagogy course, at a private, confessional, philanthropic and community, located in the interior of the State of São Paulo. The text presents concepts about active methodologies, based on the author's own doctoral thesis, as well as the methodological strategies used during classes. As this is an experience report, discussions will focus on the methodologies actually applied and the class period described. The text, as well as the thesis, are based on the historical-cultural perspective, considering the following aspects as production context: Temporal (period), Local (geographical position of the institution) and Social (social diversity of students). The main results highlighted as good practices were activities that provided interactive moments and initiatives that involved practical activities. In conclusion, it was evident that interactive practices proved to be successful for the teaching-learning process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.979-de-6-de-fevereiro-de-2020-242078735. Acessado em: Jul. 2023.
GALLEGO, E. M. B. Metodologias ativas no ensino superior: o olhar dos estudantes. 2020. 187 f. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2020. Disponível em: https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/649531959227318.pdf. Acessado em: Jul. 2023.
FRARE, R. E. B.; ANJOS, D. D.; DAINEZ, D. Mediação pedagógica e elaboração conceitual: processos de significação no contexto do ensino de matemática. In: Leituras de Vigotski: repercussões na atividade docente. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2017.
FILIPE, A. J. B. S. M.; ORVALHO, J. Blended-Learning e Aprendizagem Colaborativa no Ensino Superior. In: Actas do VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa. Monterrey, México, 2004. Disponível em: http://www.niee.ufrgs.br/eventos/RIBIE/2004/comunicacao/com216-225.pdf. Consulta em: Set. 2023.
GROSSI, M. G. R. Discutindo o Uso das TDIC no Processo de Avaliação no Contexto do Ensino Remoto. 2021. Disponível em: < https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1458.> Acessado em: Jul. 2023.
MEC. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acessado em: Jul. 2023.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas. 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em: Jul. 2023.
OLIVEIRA, M. K. Vigotski: Aprendizado e desenvolvimento: um processo Sócio histórico. São Paulo: Scipione, 2011. (Coleção Pensamento e ação na sala de aula).
SMOLKA, A. L. B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cad. CEDES, Campinas, v. 20, n. 50, p. 26-40, Abr. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100003 &lng=en&nrm=iso. Acessado em: Jul. 2021.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. - São Paulo: Martins Fontes, 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2477794/mod_resource/content/1/A%20construcao%20do%20pensamento%20e%20da%20linguagem.pdf. Acessado em: Jul. 2021.
VIGOTSKI, L. S; LURIA, A. R; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11 Ed. São Paulo: Ícone, 2010. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/humanizacao/wp-content/uploads/sites/14/2017/04/VIGOTSKI-Lev-Semenovitch-Linguagem-Desenvolvimento-e-Aprendizagem.pdf. Acessado em: Jul. 2021.