PLAY-TECHNOLOGICAL ACTIVITY: ITS CONTRINUTIONS TO THE DIAGNOSTIC EVALUATION AND TEACHING OF THE URINARY SYSTEM

Main Article Content

Michelly Morato de Sousa Fama
Eduardo Luiz Dias Cavalcanti

Abstract

The study is a qualitative exploratory research carried out with 6th grade students from a private school in Brasília, Federal District. The objective of this work was to investigate the possibilities of diagnostic evaluation through a ludo-technological activity, with a view to introducing Science content. For this, two questionnaires were applied through Google Forms. Between the two questionnaires, a puzzle was assembled that illustrated the urinary system. This part of the ludo-technological activity took place on the Jigsaw Planet platform. The questionnaires contributed to the collection of study data, which was analyzed using content analysis. The results obtained evidenced the possibilities that the diagnostic evaluation has when applied in a systematic and planned way, in addition to corroborating with the planning of what needs to be changed or improved so that satisfactory results occur regarding the teaching and learning process. In addition, it became clear that digital games can contribute to the application of diagnostic evaluation, making the class fun and interactive.

Article Details

How to Cite
FAMA, M. M. de S.; CAVALCANTI, E. L. D. PLAY-TECHNOLOGICAL ACTIVITY: ITS CONTRINUTIONS TO THE DIAGNOSTIC EVALUATION AND TEACHING OF THE URINARY SYSTEM. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11871. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/195. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Artigos

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2016.

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Ed. Ática, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. [Tradução Tânia Ramos Fortuna]. Petrópolis, RJ: Ed Vozes, 2017.

CAVALCANTI, E. L. D. O lúdico e a avaliação da aprendizagem: relações e diálogos possíveis. In: CLEOPHAS, M. da G.; SOARES, M. H. F. B. S. (Orgs). Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências: teorias de aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018, p.104-115.

CLEOPHAS, M. da G.; CAVALCANTI, E. L. D.; SOARES, M. F. B. Afinal de contas é jogo educativo, didático ou pedagógico no Ensino de Química/ Ciências. Colocando os pingos nos “is”. In: CLEOPHAS, M. da G.; SOARES, M. H. F. B. S. (Orgs). Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências: teorias de aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 33-43.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. 17. ed. Porto Alegre: Mediação, 2018.

HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora. Uma prática em construção da pré-escola à universidade. 35ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2019.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. [Tradução João Paulo Monteiro]. 8ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. (Org). São Paulo: Cortez Editora, 2017. 3,3Mb; e-PUB.

LEITE, B. S. Tecnologias digitais na educação: da formação à aplicação. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MINAYO, M. C. S.; MINAYO-GOMÉZ, C. Difíceis e possíveis relações entre métodos quantitativos e qualitativos nos estudos de problemas de saúde. In: GOLDENBERG, P.; MARSIGLIA, R. M. G.; GOMES, M. H. A. (Orgs.). O clássico e o novo: tendências, objetos e abordagens em ciências sociais e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p.117-42.

PORTO, M. G. C. Jogo, TIC e Ensino de Química. Uma proposta pedagógica. Recife. UFRPE, 2015. 249 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

PRENSKY, M. "Não me atrapalhe, mãe - eu estou aprendendo". 1ª. ed. São Paulo: Phorte, 2010.

SOARES, M. H. F. B. Jogos e Atividades Lúdicas para o Ensino de Química. 2a. ed. Goiânia: Kelps, 2015.

WILLIAMS, A. D. “Jigsaw Puzzles – A Brief History”. 1997. Disponível em: <http://www.oldpuzzles.com/history.htm>. Acesso em Jul, 2023.